Voor wie er het fijne van wil weten, zet ik even de blunders op een rijtje:
Een brug te ver…
Ik zou vandaag oorspronkelijk over de Pont de Normandie fietsen. Een enorme brug over de monding van de Seine. Niet elke fietser wordt er enthousiast van, maar ik heb op weg naar de Noordkaap wel meer van dit soort varkentjes gewassen. Maar door wegwerkzaamheden op de brug is het fietspad tijdelijk zoek en dat wordt me iets te gortig.
De oplossing ligt een kilometer of dertig landinwaarts. Die brug is net zo indrukwekkend maar wel veiliger voor fietsers. Als er geen wegwerkzaamheden zijn. Je raadt het al…
Omdat ik dat pas zag toen ik er al stond, had ik geen andere keuze dan toch de brug te nemen. Daar ging ik met 10 kilometer per uur de stijle brug omhoog. Ik heb in een half uur tijd meer Fransen vijanden gemaakt dan het Duitser leger in 5 jaar…
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding.
Het weer zou de hele week strak blauw en lekker warm zijn. Dat had ik de donderdag voordat we samen met de auto richting Saint-Mère-Eglise vertrokken nog nadrukkelijk gecontroleerd. Blijkbaar is het Franse weerbericht net zo onbetrouwbaar als het Nederlandse kabinet. Vanochtend heb ik een uurtje of twee in de miezer gereden. En een regenjas had ik natuurlijk niet meegenomen. Waarom zou je met een hele week zon en 28 graden.
Goed voorbereid op pad (deel 1)
Het is maar vijf dagen fietsen, maar dagelijks gemiddeld 170 kilometer is wat anders dan een recreatief rondje thuis.
Terwijl ik op weg naar de Noordkaap vooraf weinig aan het toeval overliet, is toeval hier mijn trouwe metgezel. Samen met die schlemiel dus.
Onderweg moet je natuurlijk eten, maar in Frankrijk heb je eigenlijk vooral aan uitvalswegen bij grote steden heel grote supermarkten. En voor de rest is het platteland uitgestorven.
Dus moet ik nu soms noodgedwongen enkele kilometers omrijden om iets te eten te scoren. En dat kost ook nog eens veel tijd.
Goed voorbereid op pad (deel 2)
Bikepacking is een andere tak van sport dan je trekkingfiets vol laden met 40 kilo bagage. Dat had ik misschien wat beter moeten testen vooraf. Halverwege de tweede dag, begin ik eindelijk de bijna ideale manier van inpakken te ontdekken.
Maar niet voordat ik niet één, niet twee, maar zelfs drie bananen ben verloren onderweg. Nee, daar is geen foto van, want dan had ik hem wel opgeraapt. Dus maar weer boodschappen doen. Zie: Goed voorbereid op pad (deel 1).
Goed voorbereid op pad (deel 3)
Komoot is een geweldige app om routes te plannen en pakt vrijwel automatische de meest fietsvriendelijke routes. Maar op sommige momenten is de app net zo onbetrouwbaar als de Amerikaans president. In elke stad is het steevast kruip door sluip door om er weer uit te komen. Heel toeristisch, maar het levert ook extra kilometers op. En ik rijd er eigenlijk wel genoeg. Maar het kost vooral heel veel tijd. Zie nóg maar een keer: Goed voorbeeld op pad (deel 1).
Er zijn vast nog andere blunders, maar ik denk dat ik mijn punt wel gemaakt heb…
De eerste helden kwam ik even na 17 uur tegen in Abbeville. Brigitte en Maurice zijn mijn gastvrouw en gastheer van Warm Showers en hebben me voorzien van een zalige douche en een heerlijke maaltijd. Het bed ga ik nu testen, maar de eerste indruk is goed…
P.S. Na de enigszins zwaarmoedige blog van zondag was ik wel toe aan wat meer lichtvoetigheid.